توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

تحلیل پیش بینی فصلی دمای هوای کشور از نیمه دوم تیر ماه تا نیمه اول آذر ماه سال ۱۴۰۳

۰۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۹ کد : ۶۴۶ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۷۳
تحلیل پیش بینی فصلی دمای هوای کشور از نیمه دوم تیر ماه تا نیمه اول آذر ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از نیمه دوم تیر ماه تا نیمه اول آذر ماه سال جاری تولید و ارائه شد.

بر مبنای این گزارش تحلیل پیش بینی فصلی دمای هوای کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه های میلادی به این صورت است:

نیمه تیر تا نیمه مرداد (ژوئیه 2024):

میانگین دمای هوا در سواحل دریای عمان نرمال (نابهنجاری بین 5/0- تا 5/0درجه)، سایر مناطق نیمه جنوبی کشور 5/0 تا 1 درجه بیش از نرمال، نابهنجاری دما در شمال‌ غرب کشور بیش از 2+ درجه و در سایر مناطق 1 تا 2 درجه فراتر از آن خواهد بود. احتمال وقوع دمای بیش از نرمال در همه مناطق کشور، به استثنای بخش محدودی از جنوب ‌شرق کشور، بیش از 65 درصد است.

نیمه مرداد تا نیمه شهریور (اوت 2024):

میانگین دمای هوا در سواحل جنوبی و بخش‌ هایی از دامنه شمالی البرز شرقی 5/0 تا 1 درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق 1 تا 2 درجه فراتر از نرمال برآورد می‌ شود.

نیمه شهریور تا نیمه مهر (سپتامبر 2024):

میانگین دمای هوا در استان‌ های واقع در شمال ‌غرب، غرب و جنوب ‌غرب کشور 1 تا 2 درجه و برای سایر مناطق 5/0 تا 1 درجه بیش از نرمال پیش‌ بینی می‌ شود.

نیمه مهر تا نیمه آبان (اکتبر 2024):

میانگین دمای هوا در نیمه غربی کشور بجز دامنه شمالی البرز غربی و مناطقی از جنوب کشور 1 تا 2 درجه بیش از نرمال، در بخش محدودی از مرزهای شرقی کشور نرمال و در سایر مناطق 5/0 تا 1 درجه فراتر از آن مورد انتظار است.

نیمه آبان تا نیمه آذر (نوامبر 2024):

میانگین دمای هوا در استان ‌های واقع در نوار شمالی کشور و مناطق واقع در جنوب کوه ‌های البرز شرقی بین 5/0 تا 1 درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق 1 تا 2 درجه فراتر از آن مورد انتظار است.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین 65 تا 70 درصد بوده و در ماه‌ های گرم درستی پیش ‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

 

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش بینی فصلی دما


نظر شما :