توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

تحلیل پیش بینی فصلی دمای کشور از نیمه دی ماه سال جاری تا نیمه خرداد سال ۱۴۰۳

۰۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۷ کد : ۳۲۳ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۶۱۹
تحلیل پیش بینی فصلی دمای کشور از نیمه دی ماه سال جاری تا نیمه خرداد سال ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی دمای کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی از نیمه دی ماه سال 1402 تا نیمه خرداد سال 1403 را تولید و ارائه نمود.

بر مبنای این گزارش تحلیل پیش بینی فصلی دمای کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه های میلادی به این صورت است:

نیمه دی تا نیمه بهمن 1402 (ژانویه 2024):

میانگین دمای هوا در یک ‌سوم جنوبی کشور تا یک درجه و مناطقی از نوار شمالی و جنوب کوه های البرز مرکزی حدود 2 درجه و برای سایر مناطق 1 تا 2 درجه بیش از نرمال پیش‌ بینی شده است.

نیمه بهمن تا نیمه اسفند 1402 (فوریه 2024):

میانگین دمای هوا در مناطق ساحلی دریای عمان 0.5 تا 1 درجه، مناطقی از شمال ‌شرق و استان‌ های واقع در دامنه جنوبی البرز ‌غربی و مناطق محدودی از دامنه شرقی زاگرس جنوبی حدود 2 درجه و سایر مناطق بین 1 تا 2 درجه بیش از نرمال پیش‌ بینی شده است.

نیمه اسفند 1402 تا نیمه فروردین 1403 (مارس 2024):

میانگین دمای هوا در مناطق ساحلی خلیج فارس و دریای عمان، نوار جنوب غرب و دو سوی دامنه ‌های شرقی البرز 0.5 تا 1 درجه و در سایر مناطق 1 تا 2 درجه بیش از نرمال خواهد بود.

نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت 1403 (آوریل 2024):

میانگین دمای هوا در دامنه ‌های شمالی البرز و مناطق محدودی از سواحل دریای عمان 0.5 تا 1 درجه و برای سایر مناطق 1 تا 2 درجه بیش از نرمال مورد انتظار است.

نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد 1403 (می 2024):

مانند دوره قبل، میانگین دمای هوا در بخش‌ هایی از شمال کشور و سواحل جنوبی آن 0.5 تا 1 درجه و در سایر مناطق 1 تا 2 درجه بیش از نرمال خواهد بود.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای کشور بین 65 تا 70 درصد بوده و در ماه‌ های گرم درستی پیش ‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش بینی فصلی دما


( ۲ )

نظر شما :