با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر؛

مشروح مصاحبه رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص نخستین رویداد استارتاپی آب و هوا کشور

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۴ کد : ۹۶ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۹۴۰
مشروح مصاحبه رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در خصوص نخستین رویداد استارتاپی آب و هوا کشور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، مهدی رهنما رئیس این پژوهشگاه با حضور در برنامه صبحگاهی سلام خبرنگار شبکه خبر در خصوص نخستین رویداد استارتاپی آب و هوا کشور توضیحاتی ارائه نمود. مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

آقای دکتر رهنما بفرمایید که این نخستین رویداد استارتاپی هست چند استارتاپ شرکت می کنند؟

ما با توجه به اینکه اولین بار هستش که داریم استارتاپ با موضوع آب و هوا برگزار می کنیم تعداد شرکت دانش بنیان هایی که توی این زمینه کار می‌کنند تقریبا میشه گفت محدودا، ولی با این محدودیت هایی که بوده یه چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ هسته دانش بنیان که حالا یا شرکت هستن یا تیم های دانش بنیان هستند انشالله در این استارتاپ یک روزه خواهیم داشت.

شاخص ترین کارهایی که ارائه دادند این استارتاپ ها برای شما که مثمر ثمر خواهند بود و شما در آینده می توانید در هواشناسی ازشون استفاده بکنید چه چیزی بودند؟

ما در هواشناسی فیلد های مختلفی داریم از هواشناسی کشاورزی بگیریم تا هواشناسی دریایی، هوانوردی، جاده‌ای و الی آخر، استارتاپ هایی که مجموعه شون امروز جمع شدند مجموعه قالب این استارتاپ ها تو مجموعه هواشناسی کشاورزی فعال هستند که عام هست به صورت اطلاع رسانی برای مردم و تعدادیشون هم توی هواشناسی دریایی فعالیت می کنند سعی کردیم دو سه تا تیم دانش بنیان و هسته دانش بنیان هم توی این استارتاپ باشن که دارن مشخصا روی هواشناسی هوانوردی کار می کنند امیدواریم که بتوانیم در این زمینه هم نتیجه بگیریم.

دستاورد خاصی رو هم ارائه می کنند؟

بله این استارتاپ هایی که امروز شرکت می کنند نمونه هایی از کارهاشون رو ارائه می کنند و در صورتی که مورد تایید قرار بگیره ما انشاالله در مرکز رشد و فناوری سازمان هواشناسی که در پژوهشگاه هواشناسی قرار گرفته ازشون حمایت خواهیم کرد.

نوع همکاری شما از این به بعد با این استارتاپ هایی که در این رویداد شرکت کردند حالا اون هایی که شما می پذیرید طرح هاشون رو و گزیده هستند از این به بعد چطور خواهد بود؟

ببینید ما دو بخش داریم یک بخش بخش پژوهش و توسعه این استارتاپ هاست یک بخش هم داده ها و محصولاتی که از سمت هواشناسی نیاز دارند برای اینکه بتونن استارتاپشون رو توسعه بدن تو بخش محصولات از سمت پژوهشگاه قطعاً حمایت میکنیم محصولاتی رو که در زمینه هواشناسی تو پژوهشگاه به صورت خاص داریم تولید میکنیم رو میتونیم در اختیار این استارتاپ ها قرار بدیم این استارتاپ ها این محصولات رو ببرن و تبدیل به نرم افزار های کاربردی بکنند و در اختیار مردم قرار بدهند از نظر فضا و تجهیزات نیز تجهیزاتی که الان ما فراهم کردیم امکان میزبانی از این استارتاپ ها رو برای دوره های مشخص زمانی خواهیم داشت و بر اساس اون پروتکل هایی که الان آماده شده ما میزبان اینها خواهیم بود تا زمانی که برسن به یک بلوغی و این بلوغ تبدیل بشه به یک شرکت خاص دانش بنیان.

آقای دکتر در پیش بینی هایی که از هواشناسی میشه پژوهشگاه چه مقدار سهم داره؟

ببینید واقعیتش اینه که ما تو مقوله هواشناسی با احتمالات طرف هستیم یعنی اینکه میدونید وقتی که میگیم قراره با احتمال ۷۰ درصد بارش داشته باشیم یعنی ۳۰ درصد احتمال داره که نیاد یا اگر بگیم که قرار است با احتمال مثلاً ۶۰ درصد طوفانی بیاد یعنی ۴۰ درصد احتمال داره نیاد یعنی ما با احتمالات طرف هستیم هرچقدر ما داده های بهتری وارد مدل های عددی مون بکنیم این درصد صحت احتمالاتمون بیشتر میشه پژوهشگاه بر اساس وظایف ذاتی که داره توی دولوپ کردن نمونه های بومی الان ما داریم کار میکنیم برای بحث دما برای بحث بارش برای بحث سامانه های هشدار سیل برای بحث اشعه ماورای بنفش یا یو وی مدل های بومی رو ما الان در پژوهشگاه دولوپ کردیم توسعه دادیم که این ها داده های دقیق تری از مدل های جهانی رو در اختیار متخصصین میزاره سعی کردیم که صحت و دقت داده ها را در پژوهشگاه بالا ببریم و مدل ها رو بومی بکنیم حالا البته راه زیاد داریم به دلیل این که میدونید شما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید قطعاً خب ما نمیتونیم روی یک نقطه وایسیم و همچنان بایستی این مدل ها رو روز به روز دقت مکانی و زمانی شون رو بهتر کنیم.

اشاره کردین به اینکه میشه پیش بینی ها رو برای مثلاً سیل و این ها رو خیلی راحت تر پیش بینی کرد ما امیدوار باشیم که در چند سال آینده این داده هایی که شما دارین جمع آوری می کنید و فناوری که شما دارید روش کار میکنید میتونه کمکمون کنه برای اینکه زمان های دقیق تری رو محک بزنیم و پیش بینی بکنیم که در نهایت بتونن ستاد های بحران ما فعالیت بهتری رو انجام بدن و جلوگیری بکنند از اینکه خسارت های زیادی که الان در حال حاضر در خصوص بارش هایی که ایجاد میشه و سیل هایی که به راه میوفته کاهش پیدا بکنه.

ببینید قطعاً همینطور هست ما الان فاز ۱ سامانه هشدار سیل کشور رو به صورت عملیاتی در سازمان هواشناسی کشور راه اندازی کردیم در سال گذشته برای ۵۰۰ نقطه جمعیتی که این ۵۰۰ نقطه هم بر اساس اعلام نیاز وزارت نیرو تعیین شدن ما الان مقدار روان آب رو پیش بینی میدیم یعنی میگیم در این نقطه قرار است در ۱۲۰ ساعت آینده در ۷۰ ساعت آینده در ۱۰ ساعت آینده چه مقدار حجم روان آب عبور کنه و آیا اینکه منجر به سیل خواهد شد یا نه.

و توی این بارندگی های اخیر این فعالیتش انجام شده این سامانه؟

توی حوزه هایی که این نقاط در اون قرار گرفتن و توی سامانه و در فاز یک طراحی شده بله در این مرحله قابل دسترسی هست اون اطلاعات.

و بعد با واقعیت میدان هم یکی در اومده؟

بله ببینید نرم‌افزار یا سامانه هشدار سیلی که الان در سازمان هواشناسی هست تقریباً میشه گفت توی سطح دنیا بی نظیر هست ما این سامانه رو کاملاً بومی در پژوهشگاه طراحی کردیم و توسعه دادیم، کوپل کردیم مدل های هیدرولوژی رو با مدل های هواشناسی رو.

این سامانه از چه زمانی به سازمان هواشناسی اضافه شده؟

تقریباً از اسفندماه سال گذشته به صورت عملیاتی فاز یک اون یعنی کل کشور را هنوز تحت پوشش قرار نمیده این سامانه به قدری خوب عمل کرده که سازمان جهانی هواشناسی ارزیاب هایی رو در آینده نزدیک قرار شده که بفرسته کشور ما و این سامانه اگر توی اون ارزیابی ها نمره مناسبی رو بگیره به عنوان سامانه بک آپ اون سامانه پیش بینی سیلی که کشور امریکا در اختیار بقیه قرار گذاشته ما بعنوان بک آپ میتونیم به صورت موازی تو سایر کشورها هم توسعه بدیم.

یعنی این سامانه اون سیلی رو که توی بحث امامزاده داوود اومده رو پیش بینی کرده بود؟

بله ببینید ما سامانه ای که تو امامزاده داوود داریم یک سامانه هشدار سیل هست برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران هست که طراحی و توسعه داده شده و تحویلشون شد. امامزاده داوود توی اون سامانه هشدار سیل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفته ما توی اون اتفاق مقدار دبی رودخانه امامزاده داوود رو سامانه درست برآورد کرد و اگر مداخلات انسانی نبود و اون دستکاری هایی که در کانال طبیعی رودخانه امامزاده داوود اتفاق نمی افتاد اون دبی قطعاً با خسارت خیلی کمتری رد میشد ولی دبی که سامانه محاسبه کرده تقریباً میشه گفت با دقت ۸۰ تا ۸۵ درصد نزدیک به واقعیت بوده.

خیلی متشکرم جناب آقای دکتر رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور که به استودیوی برنامه صبحگاهی سلام خبرنگار تشریف آوردن

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مرکز رشد و فناوری علوم جوی، هواشناسی و هوانوردی نخستین استارتاپ ایونت آب و هوا کشور شبکه خبر سلام خبرنگار مهدی رهنما


( ۶ )

نظر شما :