توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛

نشست علمی و تخصصی با موضوع تغییر اقلیم، گردوخاک برگزار شد

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۱ کد : ۹۰۶ اخبـــار پژوهشگاه نشست های علمی و تخصصی
تعداد بازدید:۲۷
به مناسبت هم‌ زمانی هفته ملی کودک و هفته جهانی فضا، نشست علمی و تخصصی با موضوع "تغییر اقلیم، گردوخاک" با سخنرانی ساویز صحت کاشانی "عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور" توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار شد.
نشست علمی و تخصصی با موضوع تغییر اقلیم، گردوخاک برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، به مناسبت هم‌ زمانی هفته ملی کودک و هفته جهانی فضا، نشست علمی و تخصصی با موضوع "تغییر اقلیم، گردوخاک" با سخنرانی ساویز صحت کاشانی "عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور" توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به صورت مجازی و برخط برگزار شد.

در این نشست ساویز صحت ‌کاشانی "عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور" با تبریک روز جهانی کودک گفت: در طی ۶ سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی کودکان سراسر جهان با آسیب‌ هایی مواجه بودند.

وی افزود: در این مدت بیش از ۱/۴۳ میلیون کودک به ‌خاطر مسائل آب و هوایی مورد آسیب قرار گرفتند و مجبور به ترک شهر خود شدند.

ساویز صحت ‌کاشانی ادامه داد: یکی از پدیده ‌هایی که حاصل تغییرات اقلیمی است سیل است که در چند دهه اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۹ میلیون کودک از سیل آسیب دیدند.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور گفت: هم‌ چنین از طریق خشکسالی که منجر به گردوخاک می ‌شود بیش از ۳/۱ میلیون کودک دچار آسیب شدند.

وی با اشاره به تغییرات جوی در استان ‌های مختلف بیان کرد: روند تغییرات اقلیمی قرار نیست کاهش پیدا کند، مگر این ‌که پژوهش‌ های لازم در این زمینه انجام شود و راه ‌هایی برای کاهش این تغییرات در نظر بگیریم.

ساویز صحت ‌کاشانی تصریح کرد: آیا به سمتی می‌ رویم که کشورمان را در برابر تغییرات اقلیمی تاب ‌آور کنیم؟ لازم است نسبت به تغییرات اقلیمی آماده‌ سازی داشته باشیم و در مورد کودکان و نوجوانان به یک اولویت ‌بندی برسیم.

مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوا و گردوخاک اظهار کرد: صندوق بین ‌المللی برای کودکان بررسی کرده است که چه مواردی باعث می ‌شود آسیب ‌ها برای نسل بعد زیاد شود. در اینجا توجه به پیش ساخت ‌هایی که آسیب‌ پذیر هستند مورد توجه است.

بیش از ۹۰ درصد بیماری‌ ها تحت تأثیر تغییرات اقلیمی است

این عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در بخش دیگری از صحبت ‌های خود بیان کرد: خشکسالی و سیل می ‌تواند به محصولات کشاورزی آسیب بزند و به سمتی می ‌رویم که خیلی مناطق دچار قحطی و مهاجرت می ‌شوند.

ساویز صحت ‌کاشانی با اشاره به موضوع مهاجرت ادامه داد: تقریبا از سال ۸۷ به ‌ویژه در نیمه جنوبی کشور گردوخاک شدیدتر شد و نیمه غربی کشور تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت. این اتفاق باعث مهاجرت می‌ شود.

وی بروز بیش از ۹۰ درصد بیماری ‌ها را تحت تأثیر تغییرات اقلیمی عنوان کرد و افزود: برای مثال تا سال ۲۰۴۰ یک چهارم کودکان در مناطقی زندگی خواهند کرد که دسترسی به منابع آبی نخواهد داشت.

این دانشیار پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اهمیت موضوع افزایش دما گفت: افزایش دما در سه چهارم کشور رخ داده است. سال گذشته افزایش دمای زیادی داشتیم و بیش از ۷۲ بلایای طبیعی رخ داد که در اثر آن ‌ها بیش از ۹ میلیون نفر آسیب دیدند.

ساویز صحت ‌کاشانی به کاربرد فناوری فضایی برای کاهش گردوخاک اشاره کرد و پیش ‌بینی کاهش گردوخاک را موضوعی چالشی دانست که برای پیش ‌بینی آن باید از ماهواره و رادار استفاده کرد.

وی در ادامه به چند نمونه از شکل‌گیری گردوخاک ‌های مختلف که با توجه به شرایط متفاوت رخ می ‌دهد اشاره داشت و با نمایش تصاویر به توضیح این آسیب پرداخت.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور عنوان کرد: در کلان شهرها وقتی گردوخاک اتفاق می‌ افتد و آلودگی با آن ترکیب می ‌شود شناسایی ‌اش سخت خواهد شد. برای همین یک ایستگاه را در نزدیک شهر می ‌گذارند.

ساویز صحت‌ کاشانی در پایان گفت: بانوان و کودکان بیشتر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی هستند و بیشتر شدن گردوخاک، آسیب ‌پذیری بیشتر کودکان در آینده را به دنبال خواهد داشت. بنابراین نیاز به دوره ‌هایی است تا بررسی شود گردوخاک چه اثرات اجتماعی خواهد داشت. دسترسی به اطلاعات برای حل آسیب ‌های تغییرات اقلیمی دارای اهمیت است.

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نشست علمی و تخصصی ساویز صحت کاشانی


نظر شما :