توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور از نیمه دوم مهر ماه تا نیمه اول اسفند ماه سال ۱۴۰۳

۰۹ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۳ کد : ۸۶۳ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۴۵
تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور از نیمه دوم مهر ماه تا نیمه اول اسفند ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از نیمه دوم مهر ماه تا نیمه اول اسفند ماه سال جاری تولید و ارائه شد.

بر مبنای این گزارش، تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه های میلادی به این صورت است:

نیمه مهر تا نیمه آبان 1403 (اکتبر 2024):

بارش کشور در غرب، شمال‌ غرب و دو سوی دامنه‌ های البرز مرکزی و غربی کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال است. بارش نرمال این ماه در بخش‌ های عمده ‌ای از جنوب و شرق کشور قابل توجه نیست. احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال این دوره در اکثر مناطق کشور بجز مناطق محدودی در کوه های زاگرس میانی و شمال ‌شرق کشور، کمتر از 20 درصد است.

نیمه آبان تا نیمه آذر 1403 (نوامبر 2024):

اگر چه در این ماه میانگین بارش کشور کمتر از نرمال است، اما کاهش بارش عمدتا برای زاگرس میانی و جنوبی پیش‌ بینی شده است. کاهش بارش برای نوار شمالی و بخش‌ هایی از جنوب ‌شرق و مرکز کشور قابل توجه نیست. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال طی این دوره در اغلب مناطق کشور حدود 20 درصد یا کمتر از آن است. شمال ‌غرب محتمل‌ ترین منطقه برای بارش نرمال است.

نیمه آذر تا نیمه دی 1403 (دسامبر 2024):

میانگین بارش کشور در این ماه نسبت به ماه پیش از آن بهبود می‌ یابد و برای اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال پیش‌ بینی شده است و تنها در استان ‌های غربی متمایل به کمتر از نرمال است. همچنین احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور برابر با نرمال بلند مدت است.

نیمه دی تا نیمه بهمن 1403 (ژانویه 2025):

انتظار می‌ رود بارش این ماه در زاگرس میانی و جنوبی گرایش به کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال باشد. مقادیر پیش‌ بینی شده برای کاهش بارش بر روی زاگرس اعداد درشتی نیستند. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور برابر با نرمال بلند مدت است.

نیمه بهمن تا نیمه اسفند 1403 (فوریه 2025):

میانگین بارش این ماه در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال خواهد بود. بارش در مناطق مرکزی و جنوبی نسبت به ماه قبل بهبود می ‌یابد. بر این اساس، در دو سوی البرز و بخش محدودی از شمال ‌شرق متمایل به کمتر از نرمال، استان ‌ها در دو سوی زاگرس و جنوب‌ غرب کشور کمتر از نرمال و برای سایر مناطق نرمال برآورد می ‌شود.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین 65 تا 70 درصد بوده و در ماه‌ های گرم درستی پیش ‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

 

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش بینی فصلی بارش


نظر شما :