توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

تحلیل پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی از ۲ مهر ماه تا ۱۳ آبان ماه سال ۱۴۰۳

۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۸ کد : ۸۵۱ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۴۲
تحلیل پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی از ۲ مهر ماه تا ۱۳ آبان ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از 2 مهر ماه تا 13 آبان ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد.

بر این اساس، طی هفته اول (2 تا 8 مهر) در شمال‌ غرب و استان‌ های ساحلی خزر بارش رخ می‌ دهد. بارش انباشته با احتمال 25 تا 50 درصد در مناطقی از دو سوی کوه های البرز مرکزی و غربی و مناطق محدودی از نوار شمال ‌غرب از 20 تا 50 میلیمتر پیش ‌بینی شده است. سایر مناطق کشور بی ‌بارش یا بارش ناچیزی دریافت می‌ کنند.

همچنین، بارش هفته دوم در استان ‌های واقع در نوار شمالی، به ویژه سواحل خزر، کمتر از نرمال است. بارش ناچیزی برای ناحیه زاگرس شمالی و مناطق کوهستانی مرکز استان کرمان پیش ‌بینی شده است. سایر مناطق کشور عمدتا بی ‌بارش خواهند بود.

در هفته سوم بارش در استان‌ های ساحلی خزر گرایش به کمتر از نرمال دارد. نوار شرقی و جنوبی کشور بی ‌بارش و مقدار آن برای سایر مناطق کشور ناچیز است.

بارش هفته چهارم در استان ‌های نوار شمالی کشور نرمال، در امتداد زاگرس گرایش به کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور بی‌ بارش یا بارش آنها قابل توجه نیست. بارش انباشته با احتمال حدود 50 درصد در بخش ‌های محدودی از شمال‌ غرب و دامنه شمالی کوه های البرز از 25 تا 50 میلیمتر برآورد شده است.

انتظار می‌رود بارش در هفته ‌های پنجم و ششم در یک سوم شمالی کشور و ناحیه زاگرس شمالی در محدوده نرمال باشد. بارش انباشته این مناطق با احتمال 50 تا 75 درصد از 20 تا 50 میلیمتر پیش ‌بینی شده است. سایر مناطق کشور گرایش به کمتر از نرمال خواهند داشت.

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش بینی بارش


نظر شما :