توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از شهریور تا بهمن ماه سال جاری اعلام شد

۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۲ کد : ۸۰۴ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۳۳
پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از شهریور تا بهمن ماه سال جاری اعلام شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بر مبنای نقشه پیش‌ بینی‌ های ماهانه برونداد مدل مرکز پیش ‌بینی‌ های میان مدت اروپا موسوم به SEAS-5.1 توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از نیمه دوم شهریور ماه تا نیمه اول بهمن ماه سال جاری تولید و ارائه شد.

بر مبنای این گزارش، اگر چه اغلب مدل ‌های اقلیمی توسعه لانینا را تا اوایل زمستان سال جاری پیش‌ بینی کرده ‌اند، اما به دلیل تاثیر با تاخیر آن بر روی حوزه اقیانوس هند و غرب آسیا و همچنین نابهنجاری دمایی کم آن، تاثیر منفی آن بر بارش فصل پاییز کشور برجسته نیست.

بر این اساس، میانگین بارش کشور در فصل پاییز گرایش به کمتر از نرمال دارد و بیشترین کاهش آن برای ماه نوامبر (نیمه آبان-نیمه آذر) مورد انتظار است. بارش کشور در نیمه اول زمستان در محدوده نرمال برآورد می ‌شود.

در خصوص دمای هوای کشور نیز انتظار است، میانگین دمای هوای کشور در فصل پاییز تا یک درجه و در نیمه اول زمستان از 1 تا 2 درجه بیش از نرمال است ولی در شرق و شمال کشور نزدیک به نرمال می ‌باشد.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای کشور بین 65 تا 70 درصد بوده و در ماه‌ های گرم درستی پیش ‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

این گزارش در پایان هر ماه توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه و تولید می‌ شود.

در این گزارش نقشه ‌های پیش ‌بینی ماهانه بارش و دما بر مبنای تقویم میلادی تهیه می ‌شوند که حدودا بین دو نیمه ماه شمسی قرار می ‌گیرند.

به همین جهت با تولید آخرین گزارش پیش بینی توسط پژوهشگاه مذکور این گزارش به صورت ماهانه بروزرسانی و اطلاع رسانی می شود.

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش بینی فصلی بارش و دما


نظر شما :