توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور؛

تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور از نیمه دوم مرداد ماه تا نیمه اول دی ماه سال ۱۴۰۳

۱۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۷:۴۸ کد : ۷۴۳ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۴۶
تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور از نیمه دوم مرداد ماه تا نیمه اول دی ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از نیمه دوم مرداد ماه تا نیمه اول دی ماه سال جاری تولید و ارائه شد.

بر مبنای این گزارش، تحلیل پیش بینی فصلی بارش کشور در این بازه زمانی به تفکیک ماه های میلادی به این صورت است:

نیمه مرداد تا نیمه شهریور 1403 (اوت 2024):

میانگین بارش در استان‌ های گیلان و اردبیل کمتر از نرمال، مازندران، گلستان و سایر استان‌ های نوار شرقی کشور نرمال، شمال ‌غرب نرمال تا کمتر از آن، جنوب‌ شرق -جنوب کشور (شامل جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان، هرمزگان، جنوب فارس) نرمال تا بیش از نرمال است. سایر مناطق کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن یا مطابق فصل بی ‌بارش خواهند بود.

نیمه شهریور تا نیمه مهر 1403 (سپتامبر 2024):

میانگین بارش غرب خزر نرمال و در مرکز و شرق آن گرایش به کمتر از نرمال دارد. شمال ‌غرب در محدوده نرمال و سایر مناطق کشور مطابق با نرمال بلند مدت بارش موثری ندارند.

نیمه مهر تا نیمه آبان 1403 (اکتبر 2024):

میانگین بارش در دو سوی کوه های البرز، شمال‌ غرب و شمال ‌شرق در محدوده نرمال تا کمتر از آن و برای استان ‌ها در امتداد کوه های زاگرس کمتر از نرمال برآورد شده است. سایر مناطق کشور کمتر از نرمال یا بارش موثری دریافت نمی ‌کنند. احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در بیشتر مناطق کشور کمتر از 35 درصد است.

نیمه آبان تا نیمه آذر 1403 (نوامبر 2024):

میانگین بارش این ماه در بخش عمده‌ ای از شمال ‌غرب نرمال، استان گیلان در محدوده نرمال، مرکز و غرب خزر و شمال ‌شرق کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن و استان ‌ها در امتداد کوه های زاگرس (به ویژه مرکز و جنوب آن) کمتر از نرمال و سایر مناطق کشور در محدوده کمتر از نرمال خواهند بود.

نیمه آذر تا نیمه دی 1403 (دسامبر 2024):

میانگین بارش این ماه در اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال و برای بخش ‌هایی از مرکز و جنوب کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن برآورد می‌ شود.

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال (فصلی):

بر اساس تعداد دفعات (بی ‌توجه به مقدار بارش) پیش ‌بینی‌ های‌ بارش فراتر از نرمال حاصل از 51 بار اجرای مدل GloSea5، احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه) از نیمه مرداد تا نیمه مهر (ASO) احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در بخش‌ هایی از جنوب ‌شرق-جنوب و مناطق بسیار محدودی در نوار شمالی کشور بین 35 تا 65 درصد و برای سایر مناطق کمتر از 35 درصد برآورد می‌ شود. از نیمه مهر تا نیمه آذر (OND) احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال در دو سوم جنوبی کشور و دو سوی کوه های البرز مرکزی و غربی کمتر از 35 درصد و در سایر مناطق کشور از 35 تا 65 درصد است.

شایان ذکر است، درستی گزارش پیش‌ بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین 65 تا 70 درصد بوده و در ماه‌ های گرم درستی پیش ‌بینی بارش کمتر از ماه‌ های سرد سال است.

 

کلید واژه ها: وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور پیش بینی فصلی بارش


نظر شما :