نهمین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار برگزار شد

۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۷ کد : ۲۶ اخبـــار پژوهشگاه
تعداد بازدید:۵۶۲
نهمین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، نهمین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در روز یکشنبه به ریاست علی سلاجقه "معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور" و با حضور مهدی رهنما "رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور" و دیگر اعضای این ستاد در سالن جلسات سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار گردید.

در این نشست مهدی رهنما "رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور" ضمن ارائه گزارشی در خصوص طرح منشاء یابی کانون های گرد و غبار داخلی عنوان نمود: پایش گرد و غبار نیازمند یک شبکه پایش یکپارچه متشکل از ایستگاه های زمینی، جو بالا و همچنین ماهواره ای است که متاسفانه در این خصوص شاهد کمبود شدیدی هستیم که نیازمند حمایت ستاد ملی گرد و غبار و سایر سازمان های مسئول در امر تامین اعتبار لازم و تخصیص آن به سازمان هواشناسی کشور می باشد.

در ادامه این جلسه حاضران ضمن اشاره به اولویت بالای استفاده از خاکپوش (مالچ) های دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاک و مدیریت پدیده گرد و غبار که در سال های اخیر بحث تولید آن توسط شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است، بر ضرورت تسریع در آماده سازی آن تاکید نمودند.

همچنین ضمن بیان اینکه منطقه سرخس در حال حاضر به یکی از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار تبدیل شده است، بر لزوم توجه بیشتر به این منطقه برای اجرای برنامه های تثبیت خاک و مقابله با بیابانزایی تاکید شد.

اعضای ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار ضمن عنوان این نکته که می بایست سطح اجرای برنامه های بیابانزدایی از 300 هزار هکتار در سال به یک میلیون هکتار در سال افزایش یابد تا عقب ماندگی ها در این زمینه جبران شود به حمایت و پشتیبانی صندوق ملی محیط زیست و صندوق منطقه ای که به منظور مدیریت پدیده گرد و غبار در حال شکل گیری است از طرح های موجود و همچنین استفاده از ظرفیت های مدیریت بحران کشور تاکید نمودند.

در پایان ضمن بیان این نکته که پروژه های بیابانزدایی می بایستی اقتصادی و اشتغال آفرین بوده و استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در تحقق این هدف بسیار موثر می باشد عنوان شد: ستاد ملی گرد و غبار تاکنون اقدامات ارزنده ای انجام داده است که می بایست با جهاد تبیین و بهره گیری از ظرفیت های صدا و سیما این دستاوردها را به اطلاع جامعه رساند.

کلید واژه ها: سازمان حفاظت محیط زیست کشور وزارت راه و شهرسازی سازمان هواشناسی کشور پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور علی سلاجقه مهدی رهنما


نظر شما :